Så kom bemandingen til den 24. marts på plads. Endnu en gang skal der lyde en stor tak til alle jer forældre, som giver en hånd med. Jeg er sikker på, I får en rigtig hyggelig dag sammen med børnene, og i lærergruppen er vi dybt taknemmelige for lidt sammenhængende tid, hvor vi i fred og ro kan begynde planlægningen af næste skoleår.

I denne uge har vi savnet vores 8. klasse, fordi de har været ude og besøge ungdomsuddannelserne. De er heldigvis tilbage til en lille ekstra generalprøve på gymnastikopvisningen i dag.

Vi har også skulle undvære Lui, som er blevet far til en lille pige, og derfor er væk i denne og i næste uge. Stort tillykke til Lui og Joan med tredje skud på stammen.

I uge 13 er der emneuge for 0. – 6. klasse og projektuge for 7. og 8. klasse. I kommer til at høre mere om emne- og projektugerne fra jeres børns lærere. Efter emne- og projektugerne følger påskeferien og allerede 27. april går vi i gang med forårsfestugen. Der er mange gode ting at glæde sig til i løbet af foråret, og lige om hjørnet venter gymnastikopvisningen:

Gymnastikopvisning

Vores generalprøve i fredags gik rigtig godt, og nu glæder vi os helt vildt til at vise det hele for jer
på søndag d. 19. marts i ROFI.
Vi krydser fingre for at alle børn er raske.

Vi skal på gulvet som første hold kl. 9.00.

Mødetid i hal 2: Kl. 8.10.  – omklædt og klar sorte bukser/shorts, grå t-shirt, opsat hår, ingen smykker,
ingen strømper og ingen tyggegummi

Efter opvisningen er der en lille forfriskning til alle i hal 2.

Senere på formiddagen skal VUIF Rytmepiger, Lillespring og Store Spring også give opvisning.
I kan downloade en app, der hedder DGI Gymnastik og se programmet for hele dagen.

Er der sygdom på søndag, skal I skrive til klasselæreren og til Kirsten 20449121 på SMS senest kl. 8.00

Fortælling
Siden vinterferien har jeres børn fået fortælling i 2 grupper.
0. – 4. klasse har fået genfortalt Bjarne Reuters børnebog: ”Busters verden”.

5. – 6. klasse har fået fortalt 3 af de ”store klassikere”:
”Klokkeren fra Notre Dame”, ”Oliver Twist” og ”Dr. Jekyll og Mr. Hyde”

Fra næste uge og ind til vores forårsfest torsdag d. 4. maj er der fælles fortælling for hele skolen. Her vil vi lede op til årets musical. Forestillingen handler i år om de frie skolers grundlægger Christen Kold. Børnene skal i fortælling høre om hans liv og tanker, de skal have Danmarkshistorie fra 1848 til 1864, og de skal høre forskellige eventyr, myter og sagn, som vil indgå i vores forestilling.

Vi glæder os rigtig meget til at komme på rejse med Christen Kold til forårsfesten, og dykke nærmere ned i tankerne bag de frie skoler sammen med eleverne i løbet af ugerne op til festen. Kirsten har skrevet stykket, og formen på forestillingen bliver lidt anderledes, end den plejer, men det hører I nærmere om senere.

I skrivende stund er Birgitte K. og jeg på Askov Højskole for at lære endnu mere om Grundtvig og hans tanker om skolen set med nutidige briller. Det grundtvig-koldske friskolesyn er ikke blot en floskel men præger i høj grad vores hverdag på Velling Friskole, og vi glæder os til både at gå i Kolds fodspor sammen med jer til forårsfesten.

Jeg slutter af med et skønt billede fra ”bånd” i går. I en periode har hele skolen haft fælles gymnastik, men i går stod den på fælles idræt og massage på kryds og tværs af alder og klasser. Ligesom gymnastikken er det de oplevelser, der er med til at booste det fællesskab, som er så vigtigt her på skolen, og som er i direkte tråd med de grundtvig-koldske tanker.

Vi glæder os til at dele fællesskabet med jer på søndag!

God weekend.