Det er med kriller i maven og masser af positive forventninger, at jeg skriver skoleårets første fredagsbrev. Jeg starter op på mit tredje år på Velling Friskole og jeg glæder mig til det år, vi går i møde. Det har været dejligt at lande på skolen igen efter god lang sommerferie, hvor jeg både har haft tid til at male hele vores stuehus udvendigt og har haft familien med på tre ugers roadtrip i Marokko.

Det var fantastisk at mødes i lærergruppen igen, og efter en inspirationsdag i onsdags er vi i fuld gang med planlægning og forberedelser. Det er dejligt at have Sussie tilbage fra barsel, og det er et stærkt hold, som går skoleåret i møde. Ideerne er mange, arbejdsmoralen er høj, stemningen er i top og vi er spændte og klar til at tage imod eleverne på onsdag.

Næste år har vi nogle nye tiltag på bedene. Vi laver blandt andet familiegrupper på tværs af årgangene, som skal være gennemgående hele året. Her skal eleverne være sammen omkring forskellige aktiviteter. Det betyder at store og små elever rystes sammen i mindre grupper. De yngste elever ser op til de større elever og de store strammer sig lidt ekstra an som rollemodeller, når de er sammen med de små. Vi tror på, det kan skabe mange gode ringe i vandet, og i kommer til at høre meget mere om familiegrupperne, når vi sætter det i gang. Et andet tiltag bliver fællesspisning for alle elever med familie på skolen. Det bliver et stort sammenskudsgilde, som løber af stablen den 26. februar, og det bliver helt sikkert en hyggelig aften.

Jer der allerede har været inde og granske kalenderen kan se, at vi har flyttet Forårsfesten til torsdag den 16. november. Dermed bliver Forårsfesten til en Løvfaldsfest, men det bliver stadig med musical, fest og en uge med fællesøvning op til. Fredag den 17. november holder skolen lukket, men Satellitten holder åbent hele dagen for børnene i 0. – 3. klasse.

Den 16. september er der cykelsponsorløb. Det er en obligatorisk skoledag for alle, som går i stedet for ”familiedagen”. I kommer til at høre nærmere, men jeg håber på jeres opbakning, så vi kan få en god dag sammen og samtidig kan rejse nogle penge til et cykelskur og til forbedring af vores legeplads og udeområder.

På hjemmesiden er der en oversigts kalender under ”dagligdag” og ”årets gang”. Hjemmesidens kalender vil altid være opdateret med ændringer og nye datoer, og det er som udgangspunkt altid den der gælder, hvis man skulle være i tvivl.

Første skoledag

Først skal skoleåret skydes i gang med et brag af en fest på onsdag. Vi glæder os til at se så mange som muligt. Vi starter kl. 9.00 med at hilse ved indgangen og derefter er der fælles morgensang og præsentation af elever og personale. Efter tid ude i de enkelte klasser er der fælles afslutning kl. 11.30. Der er kaffe på kanden til alle forældre i løbet af skoledagen. Dagen slutter kl. 12.00, hvorefter Satellitten står klar til at tage imod elever fra 0. – 3. klasse.

Den første uge er trivselsuge, og vi starter først med det ”rigtige” skema onsdag den 23. august. Klasselærerne skriver selv ud med info omkring indhold og mødetider til de forskellige klasser.

Buskort

Med hensyn til buskort, så skal I, som tidligere skrevet, huske at gemme dem. Vi søger for at forlænge gyldigheden endnu et skoleår, men ligesom sidste år skal I selv aktivere dem efter 1. august og inden den 30. august. Det gør I ved at tjekke ind og ud på eks. banegården eller i en bus fra Midttrafik. Det er noget bøvl – det ved vi godt – men til gengæld får man gratis buskørsel endnu et skoleår . O. klasse og de elever som har bestilt nyt buskort, får buskortene udleveret første skoledag.

Vi er ikke de eneste som barsler med nye tiltag. Der er mange aktive kræfter i Velling, og et nyt tiltag er et kulturhus i Bruns Hus, som I kan læse mere om her:

Infomøde Velling Bystue / Bruns Hus

Vi varmer op til at oprette et borgerdrevet kulturhus i det tidligere Bruns Hus, som Velling Friskole ejer og nu udlåner til formålet.

Derfor inviterer vi til infomøde, hvor vi fortæller om vores idéer og samler idéer fra jer:

OBS! Mødet omkring Bruns Hus er aflyst den 22. august og udsat på ubestemt tid!

Tirsdag d. 22. august kl 16.30-18 Rydbjergvej 4.

Vi byder på en forfriskning og glæder os til at se jer.

Vi er inspireret af Bystuen i Vinderup:

Kærlig hilsen

Inge Agnete Tarpgaard og Niels Bjerg

Jeg håber, I får en rigtig dejlig weekend. Nogle af jer bruger blandt andet weekenden på en arbejdsdag på søndag. Dagen kommer primært til at foregå udenfor, så medbring gerne diverse haveredskaber. Rigtig god arbejdslyst til jer, vi er som altid taknemlige for indsatsen.

Jeg glæder mig til at se både børn og forældre igen på onsdag.

Hilsen Karoline