Kære børn og forældre

I går skrev jeg ud og efterlyste frivillige til skolefesten. Det har efterfølgende væltet ind med henvendelser, så 1000 tak for det. Det betyder rigtig meget for os, at vi har nogle ekstra hænder under festen. Nu glæder vi os bare til festen og til fed musik, dans, popcorn og slush-ice.

Selvom det er langt ude i fremtiden, må I gerne begynde at overveje, om I også har mulighed for at hjælpe os den 14. marts 2025, hvor vi har pædagogisk dag og derfor har brug for hjælp til at overtage klasserne fra 8.10 – 12.30. Lærerne støtter jer gerne i forhold til at planlægge indholdet den dag, men det er også muligt at få helt frie hænder, hvis I er et par forældre, som har en god ide til en aktivitet eller en udflugt for hele klassen. Meld gerne tilbage til mig, hvis I allerede nu ved, om I har mulighed for at hjælpe.

Ugen der gik

I denne uge har 7. og 8. klasse været i København. De kom hjem sent i går aftes og har efter sigende haft en rigtig god tur i storbyen med teateroplevelser og rundvisninger på bl.a. Christiania, DR og Christiansborg.

Mens vores store elever har været i København har 0. – 6. klasse fået masser af oplevelser under emneugen herhjemme. 0. – 1. klasse har arbejdet med ”Huse og trafik” og har bl.a. været på byvandring i Ringkøbing. 2. – 4. klasse har haft ”kirkeemneuge”, hvor de bl.a. har været på Kunstmuseet for at se Arne Haugen Sørensens værker og de har besøgt Kirken i Velling. 5. – 6. klasse har lavet kortfilm og set teater på Dejbjerglund Efterskole.

Jeg nyder at være landet på skolen igen efter turen til Berlin i sidste uge og budgetworkshop i denne uge. Det er rart at være hjemme igen blandt elever og personale – og det er rart at være på den anden side af to dages intens budgetlægning.

Familiegrupper

Sidste år lavede vi for første gang familiegrupper på skolen. Det er grupper af elever på tværs af alder og årgange. Formålet med familiegrupperne er at danne relationer mellem store og små, så alle føler sig trygge i hinandens selskab. Vi tror på at ”kendskab giver venskab” og at det kan styrke sammenholdet og fællesskabet mellem alle elever på skolen, hvilket i sidste ende øger trivslen for alle børn.

Målet med familiegrupperne er:

  • at styrke fællesskabet på skolen på tværs af klasserne og personale.
  • at alle kan referere til de samme fælles oplevelser.
  • at give de store elever mere ansvar.
  • at alle lærer mindst en at kende fra hver klasse.
  • at styrke de værdier Velling Friskole bygger på.

Vi tror på:

  • at det skaber mere respekt for hinanden.
  • at vi mindsker ”drillerier” og konflikter i frikvartererne
  • at vi får nogle gode fællesoplevelser, der bringer glæde.
  • at det skaber endnu mere tryghed for den enkelte.

På torsdag i næste uge skal vi mødes i familiegrupperne for første gang. Det gør vi om formiddagen, hvor holdene bl.a. skal finde et holdnavn, de skal have taget billeder, lege fællesleg og spise madpakker sammen. Jeg tænker også, at lidt af dagen kommer til at gå med at pynte op til skolefesten samme aften, så vi kommer i den helt rigtige feststemning. Vi glæder os i hvert fald rigtig meget til både at komme i gang med familiegrupperne og til at være sammen med jeres børn til skolefesten.

I næste uge får vi glæden af to erhvervspraktikanter fra Fjordvang Efterskole fra mandag til onsdag. Den ene skal følge Flemming som pedel og den anden følger 3. klasse og Satellitten. Derudover går vi en (næsten) helt almindelig uge i møde, hvor vi alle er samlet igen.

Rigtig god weekend til alle,

Karoline