Kære og forældre

Det er dagen derpå, gangene ligger øde hen og der er stilhed efter stormen. I en god uges tid har hele skolen været omdannet til et stort teater og der er blevet øvet replikker, sunget, spillet, danset og lavet kulisser og ordnet lys og lyd til den helt store guldmedalje.

Det var en stor aften i går, og det var både rørende og gav et sus i maven, da alle børn gik på scenen til startsangen. ”Ole og alle de andre rødder” fik liv igennem forestillingen og endnu en gang imponerede eleverne og gav os både gåsehud og gode grin.

Det var dejligt at se så mange forældre både til forestillingen og den efterfølgende Løvfaldsfest. Jeg håber, I fik mulighed for både snak, hygge og en enkelt tur på dansegulvet.

8. klasses forældre sørgede på bedste vis for alt de praktiske fra billetsalg, til forplejning og oprydning. Kæmpe tak til jer, vi kunne ikke have holdt en fest uden jeres hjælp!

Efter en velfortjent forlænget weekend til elever og lærere bliver ”teatret” omdannet til skole igen i løbet af mandag formiddag. De ældste elever starter mandagen med oprydning, og derefter vender vi tilbage til helt almindeligt skema indtil vi skyder december i gang juleværksteder og julehygge onsdag – fredag i uge 48.

Og mens vi har været fuldt optagede af Løvfaldsugen har et par bestyrelsesmedlemmer været i arbejdstøjet, og jeg viderebringer hermed en opfordring fra dem til jer:

"ESG, CSR og bæredygtighed er nogle af de nye begreber vi alle, børn såvel som voksne, bliver mødt med i vores dagligdag - men hvad betyder det egentligt... Har det betydning for mig personlig..., eller er det noget jeg allerede arbejder med privat eller på min arbejdsplads.

Vi har i bestyrelsen sat os for at gå lidt mere i dybden med hvad det betyder for vores skole. Og til det arbejde vil vi meget gerne invitere andre interesserede med ind i en mindre arbejdsgruppe som skal forsøge at finde vores plads i alt dette.

Fra og med 2024 skal alle store virksomheder rapportere om deres arbejder med den bæredygtige omstilling i bredeste forstand og her kommer ESG ind som en meget vigtig betegnelse. Selv om vi ikke er at betegne som en stor virksomhed så tror vi stadig at det er værdifuldt for vores skole at forholde sig til det, både for vores og vores børns skyld. Vi skal således have arbejdet med hvorledes vi bidrage til den værdikæde som vi indgår i, vi skal kunne redegøre for vores forbrug, vores udledninger m.v. Og som noget nyt, omfatter de nye rapporteringskrav også sociale forhold, bl.a. ligestilling køn, religion og menneskerettigheder som gælder både børn og voksne.

Hvordan arbejder vi som skole med bæredygtighed? Kan vi opfylde de nuværende generationers behov, uden at bringe fremtidige generationers mulighed for at opfylde deres behov i fare...

Fakta boks:

CSR: "Corporate Social Responsibility" også kaldet samfundsansvar og social ansvarlighed.

ESG: ”Environment Social Governance” eller på dansk oversat til "Miljø, Social, og Ledelse.

ESG dækker over nogle brede begreber som kan bruges til at beskrive vores adfærd ift. miljø, vores sociale ansvar og vores ledelsesmåde, hvilket både omfatter den daglige ledelse og den strategiske ledelse som vi som forældre har ansvar for.

Så kære forældre, har I lyst til at være med, så kontakt enten Ole ole@velfri.dk eller Thomas thomas@velfri.dk , så indkalder vi til et kort opstartsmøde sammen med Karoline inden jul.

Ole og Thomas”

Og nu til en helt anden boldgade med dette tilbud fra Frivillig Vest til søskende til børn med psykiske udfordringer

Kære forældre til et barn med psykiske udfordringer

Er der søskende, som fortjener lidt opmærksomhed?

Det kan nemlig godt være noget krævende og måske endda føles enormt ensomt, at være søster eller bror til et barn, som familien tit må tilpasse sig efter. Derfor tilbyder vi trivselsgrupper, for børn, som er pårørende til en søskende med psykisk- og/eller kognitive udfordringer.

I gruppen mødes ligesindede børn og får øjnene op for, at de ikke er alene om at være pårørende. Måske opdager de også, at der er andre, som har lige så svære følelser omkring det, at stå i skyggen. Og måske ville det faktisk være rigtig rart at kunne dele, uden at mor og far skal lytte med.

I en trivselsgruppe er der nemlig tavshedspligt, og der er altid to frivillige, som hjælper med at få nogle gode snakke og et godt fællesskab børnene imellem.

Den næste trivselsgruppe for søskende starter:

Mandag d. 22. januar kl. 16-17.30

Sted: Ringkøbing skole afd. Rindum

Det er gratis at deltage og der er 4 pladser tilbage

Kontakt os for at høre mere, eller få skrevet jeres barn op:

stina@frivilligvest.dk // 2442 5530

Den flittige læser har måske bemærket, at der ikke var et fredagsbrev i sidste uge. Sådan går det nogle gange, når travlheden tager over. Selvom det er fedt at lave skuespil, glæder jeg mig til at gå en forhåbentlig roligere uge i møde og til at komme til bunds i bunkerne på skrivebordet.

Ha’ en dejlig weekend og giv jeres børn et ekstra klap på skulderen – det har de fortjent!