Fredagsbrev uge 35

På sådan en smuk septemberdag, hvor solen skinner løs fra en blå og skyfri himmel, kan man ikke andet end at glæde sig til weekend. I tirsdags startede udeskole op for 0. – 4. klasse, og de fik til gengæld regnen at føle. Heldigvis har vi de sejeste børn og lærere her på Velling Friskole, som formår at være både gennemblødte og holde humøret højt på samme tid.

I denne uge har vi haft fornøjelsen af at byde velkommen til Alexander, som er startet i 8. klasse. Jeg håber, I tager godt imod ham og hans familie.

Cykelsponsorløb

I skrivende stund krydser jeg fingre for, at vi også får septemberblå himmel og solskinsvejr til cykelsponsorløbet den 16. september. Fra næste uge sætter vi alle sejl ind på at engagere vores elever i dagen. Vi satser på at vi får en hyggelig og aktiv dag, hvor vi kan nyde at være sammen i det store fællesskab på kryds og tværs af klasser, familier og aldersgrupper. Hvis vi ovenikøbet kan rejse nogle penge, vil det selvfølgelig være et kæmpe plus. Som I ved skal en del af pengene bruges til et cykelskur. Men vi har også en hoppepude, der er mæt af dage, samt ønsker om endnu flere forbedringer af vores udeområder, som kan komme vores elever til gode i både undervisningen og i frikvarterer/SFO-tid.

Bak jeres børn op i at de er med til at gøre noget godt for vores fælles skole. Alle beløb er vigtige, og alle beløb tæller. Hvis I som forældre har krudt i benene, er I også velkomne til at cykle med. Sponsorerklæringer er sendt med hjem, og mangler I ekstra, kan I hente på kontoret. De skal gerne afleveres senest 8. september, men finder I flere sponsorer efter den dato, kan de meldes til på løbsdagen.

Vigtigst af alt glæder vi os til en dejlig dag sammen med jer og jeres skønne børn.

Her er lige lidt mere info fra cyklesponsorudvalget:

Kære børn og forældre.

Vi glæder os til at få en fantastisk skoledag sammen med jer lørdag d. 16. september 2023, hvor vi også afholder cykelsponsorløb og samler ind til et cykelskur.

I forrige fredagsbrev fik I invitationen tilsendt. Sammen med invitationen hører også en sponsorerklæring. Den er vedhæftet her. Sponsorerklæringen udleveres også til alle børn i dag fredag. Hvis I skulle få brug for mere end en side, kan I enten selv kopiere den eller hente flere på skolen.

Sponsorerklæring 160923.pdf

I forrige fredagsbrev efterlyste vi også kagebagere. 2 pladekager pr. klasse. Vi har desværre ikke hørt fra nogen endnu. Vi mangler altså derfor masser af kagebagere. Henvend jer venligst til Anette på tlf. 22557706. Hvis der ikke er nogen der henvender sig, vil opgaven blive tildelt 2 børn med tilhørende forældre fra hver klasse.

Vi ses.

De bedste hilsner fra cykelsponsorudvalget – Anette, Morten & Louise

Nyt fra arbejdsudvalget

Vi går endnu en arbejdsdag i møde søndag den 3. september, og vores arbejdsudvalg har i den forbindelse både sørget for et bredt udvalg af opgaver og fremragende vejr. God arbejdslyst til jer, som deltager på søndag!

Arbejdsdagsudvalget har lavet en fin FAQ i forbindelse med arbejdsdage, som I kan læse her, og som også ligger på hjemmesiden. Der kan I finde praktisk info og få svar på store og små spørgsmål om arbejdsdagene.

FAQ - arbejdsdag til hjemmesiden_0.pdf

Fortælling

Vi er i fuld gang med fortælling, og eleverne har fortælling tre tirsdag, onsdag og torsdag efter morgensang. Efter sommerferien startede hele skolen ud med, at Esben fortalte Nordisk mytologi.
Nu er vi ude i mindre grupper, hvor:

0.-1. klasse hører en novelle de hedder ”Ole og koglefolket”
2.-4. klasse hører guder og heltesagn samt eventyr
5.-6. klasse hører om Slesvig, som en optakt til deres lejrtur i september
7.-8. klasse hører om den industrielle revolution og til omkring 1. verdenskrig, altså fra ca. 1860-1914

Fortælling dækker blandt andet fagene historie og kristendom, men vi fortæller også eventyr og romaner og diverse sagn og myter. Vi kører fortælling efter et nøje planlagt 3-års hjul, så vi er sikre på, at vores elever kommer igennem de samme overordnede emner.

Samskabelsesprojekt

Lige nu har vi besøg af tre pædagogstuderende, som sammen med eleverne i 5. og 6. klasse er i gang med at lave ”projekt hyggekrog” ud af genbrugsmaterialer. De er i fuld gang med at samle materialer ind og håber endda på at kunne involvere nogle Superkrafterne, til at hjælpe med byggeprocessen, så der virkelig kommer fokus på samskabelse. Vi glæder os rigtig meget til at se, hvad der kommer ud af deres projekt. De kan godt bruge hjælp til materialer, og skal man alligevel forbi til arbejdsdagen på søndag, er der en kærkommen chance for at smide et par ting af. Se hvad der er brug for her:

Skriv til forældre - projekt hyggekrog.pdf

Efterårsprogram for VUIF

Sensommeren byder på opstart af fritidsaktiviteter, og her er programmet for VUIF.

vuifprogram23ny.pdf

Vi går en uge i møde med blandt andet forældremøde i 0. og 1. klasse, møde med Superkrafterne den 5. september og Åben Morgensang den 7. september. Men inden da, er der heldigvis tid til at nyde solskinsvejret.

God weekend,