Kære alle

Lørdagens cykelsponsorløb gik ud over al forventning. Vores seje elever cyklede 101.927 kr. hjem, og Elevdemokrati er allerede i gang med at finde ud af, hvordan de skal bruge deres del af pengene. Stor tak til alle der bidrog og alle der bakkede op. Det er altid imponerende, hvad der kan lade sig gøre, når vi løfter i flok. Samtidig var det en rigtig hyggelig dag, hvor man virkelig kunne mærke det fællesskab, vi vægter så højt.

En særlig tak til forældrene i 5. klasse, for deres kæmpe indsats, samt de lærere, der har givet en ekstra skalle i forbindelse med planlægningen.

Nu kommer det store arbejde med at indkræve pengene. Vi har sendt Malene på ferie indtil slutningen af næste uge, men derefter kommer der en opkrævning til alle sponsorer i deres mailboks.

Denne uge har blandt andet budt på besøg fra DR i 8. klasse, en tur til Naturkraft for 2. – 4. klasse i forbindelse med Udeskole, en tur til Lyngvig Fyr for 0. og 1. klasse samt overnatning for 2. – 4. klasse. Vi har mødtes i familiegrupperne til lidt kreativ tid og fælles madpakkespisning, og samtidig er forberedelserne til næste uges lejrskoler i fuld gang, så der har været gang i den over hele linjen.

Næste uge

Næste uge bliver en speciel uge, fordi vi sender 5. og 6. klasse til Slesvig sammen med Sussie, Troels og Maibritt og 7. og 8. klasse til Bornholm sammen med Lui, Birgitte og Natasja. De resterende klasser har emneuge herhjemme på skolen.

Kirsten går samtidig i skrivehule for få styr på forestillingen til Løvfaldsfesten den 16. november, Malene er som sagt på ferie og torsdag og fredag er jeg på ledertræf med Friskoleforeningen, så skolen bliver en smule affolket.

Børneorm

Til info har vi flere tilfælde af børneorm i 0. – 3. klasse. Vi har stor fokus på håndhygiejne særligt i forbindelse med spisning og toiletbesøg, og det er en rigtig god ide, hvis I har samme fokus derhjemme.

Musikklub workshop d. 12/10 kl. 15 - 19:45

For musikinteresserede i 5. - 8. klasse.

Der arbejdes i øjeblikket på, at det tidligere Bruns Hus på Rydbjergvej 4 kan åbne som et borgerdrevet kulturhus: Bystuen i Velling. Her vil jeg lave en ugentlig musikklub, men indtil vi kan få lov af kommunen til at bruge huset, vil vi tyvstarte lidt i eksil. Vi har lånt Generator d. 12/10, hvor vi kører ind med friskolens bus efter skole ca. 14:50. Dagen vil forløbe nogenlunde på samme måde som en almindelig klubdag skal forløbe:

15-16:30 lytte og tale sammen om musik

16:30 - 17:30 lære musik på instrumenter

17:30 - 18:15 pause og spise medbragt mad

18:15 - 19:45 spille sammen

Musikklubben vil være et gratis tilbud til musikinteresserede i 5. - 8. klasse. Man behøver ikke at kunne spille et instrument for at være med, men man skal have lyst til at bruge en hel eftermiddag og aften på at dyrke musik, for det er det, musikklubben skal handle om: et frit, men forpligtende fællesskab omkring musik, som man melder sig til og deltager i hver uge.

På torsdag i næste uge vil jeg informere eleverne til morgensamlingen og efterfølgende gå rundt i hver af de tre klasser.

Jeg arbejder til dagligt som komponist og musiker, og man kan finde lidt info om mit arbejde her: http://wego.dk/niels

Venlig hilsen

Niels Bjerg

Det var alt for nu. Jeg springer næste uges fredagsbrev over, men vi lægger updates på facebook fra både Slesvig, Bornholm og Velling. Husk at der er Åben Morgensang tirsdag den 3. oktober.

God weekend,